“Ako jednom sretneš Mariju” kratkometražni je film koji prati unutrašnje sukobe jedne majke koja se silovito bori protiv
realnosti. Film će
doživeti svoju premijeru
za srpsku publiku upravo na Filmskom Frontu, a iza njega se nalazi mlada
rediteljka Ivana Anastasovksa. Ivana živi i radi u Londonu, a iz ljubavi prema Novom Sadu u
kojem je rođena,
odlučila
je da film snimi ovde, gde će ga godinu dana kasnije pozdraviti novosadska
publika. Više o
filmu, kao i o svojim izvorima inspiracije rekla nam je ovom prilikom.
Zbog čega ste se odlučili da film "Ako jednom sretneš Mariju" snimite u Srbiji, sa srpskim glumcima?
Zbog čega ste se odlučili da film "Ako jednom sretneš Mariju" snimite u Srbiji, sa srpskim glumcima?
- S obzirom da živim u Engleskoj i da sam tu snimila
svoje prethodne filmove, najlakše bi mi bilo, i verovatno najlogičnije, da sam i ovaj snimila tamo. Međutim, karakteristike likova, način na koji oni međusobno komuniciraju, njihove emotivne
veze, sve to ima više smisla na srpskom jeziku, u Srbiji
kakva je danas, nego u Engleskoj. Pored toga, u čisto
vizuelnom smislu, Novi Sad, moj rodni grad, za mene ima posebnu draž. Sviđa
mi se to što na neki način izgleda kao da se zaglavio u
vremenu. To se može reći
i za porodicu u filmu, koja se zaglavila u svojoj situaciji.
Kao neko ko je upoznat i sa evropskom
filmskom scenom, šta mislite koliko se ona razlikuje od
srpske, i šta je potrebno kako bi se našle na istom nivou?
- Nisam sigurna da sam ja više kvalifikovanija da govorim o
razlikama u kvalitetu filmske scene Srbije i drugih zemalja, od bilo kog drugog
reditelja u Srbiji, ili čak bilo koje osobe koja se ozbiljnije
zanima za film. Svako treba da ima svoj ukus i da ima svoje mišljenje. Ono što mogu da primetim, jeste razlika u
uslovima u kojima se snimaju filmovi. Svakako, u Engleskoj je, ukoliko su
finansije sređene, pristup kvalitetnoj opremi i
saradnicima znatno širi. Čak
i da nije deset puta manja od Britanije, mislim da Srbija ne bi trebalo da se
poredi i izjednačava sa njom. Mislim da filmski radnici
treba da se trude da naglase svoje specifičnosti.
Umesto da se trudimo da budemo na istom nivou kao bilo ko drugi, trebalo bi
slaviti kvalitete koje nas razlikuju.
Gde ste pronašli ideju i inspiraciju za film?
- Želela
sam da napravim film o razlici između
majke i jednostavno, žene. Uloga majke, iz njene perpektive,
kao i iz ugla dece o kojima brine, uvek me je fascinirala. Marija je u procepu,
rastrgnuta između ljubavi prema deci i istovremeno
nespobnosti da snosi odgovornost za njih, s jedne strane, te neispunjenosti kao
žene,sa druge strane. Osećanje da nema kontrolu nad sopstvenim životom, jer mora da živi za decu, te panika koja iz toga
sledi, tema je o kojoj sam htela da pričam.
Koju ulogu u Vašem životu igraju filmski festivali poput
Fronta?
- Generalno, sama činjenica da je film na ovom ili onom
festivalu, ne znači automatski da je film dobar. Da
budem iskrena, nisam sigurna ni koliko prisustvo na festivalima direktno utiče na buduću karijeru, koju verujem će uvek biti nestabilna. Ali u svakom
slučaju, biti na festivalu predstavlja
napredak, kao i mogućnost da se upoznaju novi ljudi. Ono što mi je naročito bitno je da festivalsko učešće
čini film živim, malo duže. U razvoj i snimanje filma, autor i
ekipa zaista ulože puno vremena i truda, a glavni
razlog za to je što hoćemo
da ispricamo priču, koju će
u vidu filma, ljudi gledati. Nisam sigurna koja bi bila svrha pričati ako niko ne sluša. Učešće na Filmskom Frontu mi je naročito drago, jer, s obzirom da sam upućena u prošlogodišnju
selekciju, imam utisak da je kvalitet prikazanih filmova visok. Pored toga, večina ekipe koja je radila na “Mariji”,
je iz Novog Sada, pa će biti u mogućnosti da prisustvuju projekciji, i to
me čini srećnom.
Poslednja scena prati Mariju kako
laganim koracima ide prema tunelu. Kuda se uputila?
- Mogla bih da kažem da je kraj filma otvoren za različita tumačenja,
ali to mi zvuči vrlo pretenciozno. Fraza “na kraju tunela uvek ima svetla”, sugeriše da čovek,
nakon tumaranja kroz mrak, na kraju stigne na drugu stranu. Marija napušta svoju decu i to je njen mrkli mrak.
Svetlo sa druge strane je sloboda. Da li ona nađe
slobodu u smrti ili u kafani izvan grada nije bitno.
Нема коментара:
Постави коментар